KOLIKO KOŠTA ŠTRUCA VIDEA

Na tržištu postoje dvije vrste klijenata, jedni su oni koji svakodnevno koriste usluge produkcijskih kuća dok u drugu skupinu klijenata spadaju oni koji se vrlo rijeko susreću s potrebnom za nama.
To su ili firme koje su počele rasti pa je došlo vrijeme na nekim oblikom promocije kroz video uradak ili su klijenti kojima video uradak treba kako bi se počeli razvijati.
U pravilu, klijenti iz druge skupine, nemaju velike marketinške odjele ili ih čak uopće nemaju.

Ovim tekstom bi se željeli obratiti upravo budućim klijentima iz druge skupine te im tako pomoći da lakše predvide svoje mogućnosti ili da lakše pripreme budžete za narednu godinu kada će im možda zatrebati neki video uradak.

U tekstu ću pod video uratkom smatrati TV oglas i namjenski film te manja video rješenja jer im je princip postavljanja cijene vrlo sličan.

Za početak treba naglasiti da niti jedan video uradak nema fiksnu cijenu. Ljudima je to vrlo teško razumjeti jer su se navikli da jedan proizvod u pravilu uvijek ima slične cijene i da razlike, eventualno, ovise o marži. U produkciji to nije slučaj.

Cijena jednog video uratka odredit će ili:
1. Scenarij
2. Ili budžet kojim klijent raspolaže i na bazi kojeg će se raspisati scenarij

Možda bi bilo dobro, prije nego nastavimo, napisati što je scenarij.
Dakle, kada znamo što klijent prodaje i kada znamo što je krajnji cilj video uratka, piše se priča kojom će se utjecati ili na partnere ili na kupce. Zamislimo da se klijent bavi proizvodnjom i prodajom cipela. Pritom ima i maloprodaju i napokon želi približiti proizvode krajnjem kupcu.
Klijent zna da želi da njegove proizvode kupuju mlađe žene od 25 do 45 godina starosti.
Time je klijent odredio cilj i dobnu skupinu, što je važno prilikom pisanja scenarija.

Isti ta klijent će angažirati copywritera ili agenciju da mu napišu scenarij za kampanju ili će se obratiti direktno nama.
Mudro je pitati klijenta kolikim budžetom raspolaže no, često klijenti ne znaju niti okvirno koliko će ih kampanja koštati.
U tom slučaju mi pišemo nekoliko varijanti scenarija, a time dobivamo rješenja za različite financijske mogućnosti.

Pa hajmo napisati dva okvirna scenarija za istog klijenta i vidjeti zašto je scenarij tako presudan i zašto video projekt nema jedinstvenu cijenu. Napominjem da ovo nije pravi oblik scenarija no za primjer će biti sasvim dostatan.

Scenarij 1.
„Nalazimo se u interijeru dućana. Vidimo da vani pada kiša i dan je tmuran. U dućanu vidimo prodavačicu potpuno dobro raspoloženu, dućan je divno uređen, baš suprotno od vremena vani. Odjednom, na vrata ulazi mlada žena. Potpuno je pokisla. Na sebi nosi baloner bež boje, također potpuno mokar. Na nogama ima neke ružne skoro raspadnute cipele. Djevojka se još više stisne u sebe kada vidi kako je dućan lijep. Prodavačica diže pogled i na sekundu je zbunjena, ali odmah ispravi svoj stav i nabaci veliki osmijeh. Prilazi djevojci i prima ju za ruku. Odjednom se pale svjetla reflektora, prodavačica zapleše s djevojkom ispred i iza polica. Pokazuje joj cipele. Sve izgleda kao u mjuziklu iz 50tih. U plesnom ritmu posjedne djevojku na stolicu , baca njezine cipele, oblači nove, lijepe. Kamera je na cipelama i kada se odmakne, mokra djevojka je suha, našminkana i lijepo odjevena. Prodavačica je odvodi do vrata od dućana i otvara ih. Vani je sunce . Djevojka iziđe plesno van, okrene se i mahne.“ – trajanje 30 sec FINAL

Scenarij 2.

„Lijepa žena stoji u kadru i drži cipele u ruci. Izgovara tekst: Cipele za svaku damu.„ – 10 sec FINAL

U oba slučaja imamo reklamu za cipele, ali se odmah vidi da cijena ne može biti niti blizu ista.

Po prvom scenariju producent mora računati na veliki broj troškova. Neki od njih su casting usluge, honorari glumaca, najam prostora za snimanje, umjetna kiša, puno rasvjete, šivanje kostima, scensku opremu, profesionalnu kameru sa svom pratnjom itd. Napamet računano, bez da ulazim u detalje, reklama po ovom scenariju ne bi bila ispod 150.000 kn (cca 21.000 eura)

Drugi scenarij je puno jednostavniji. Kod njega se na prvu vidi trošak castinga, honorar glumice, snimatelj i najam kamere (u ovom slučaju to može biti poluprofesionalna kamera pa ne zahtjeva veliki broj ljudi koji idu uz kameru), nešto rasvjete, najam studija i montaža. Realizacija ove reklame mogla bi ući već u nekih 10.000 do 15.000 kn cca 1500 do 2000 eura).

Ogromna je razlika u cijeni između ova dva scenarija, a na kraju smo u oba slučaja dobili reklamu.

Naravno, cijena garantira kvalitetniju reklamu i bolju vidljivost kod krajnjih kupaca no, ako nemate budžet za skupi video uradak, bolje je imati bilo kakav nego ostati nevidljiv.
Pravi pisac (copywriter) znat će napisati scenarij u skladu s Vašim mogućnostima, a da pritom i tržište i Vi budete zadovoljni.

Nadam se da smo Vam pojasnili na koji način se formira cijena u produkciji.  Za sve dodatne upite stojimo na raspolaganju i nadamo se da ćete nam se obratiti.